Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Spanyolországban az 1997/98-as tanévben három, a fogyasztóvédelem pedagógiájára szakosodott központot alakítottak ki; tették ezt annak tudatában, hogy ?a fogyasztói viselkedés a gyermekkorban alapozódik meg, ezt a kamaszkor csak folytatja, a felnõttkort pedig már ez fogja befolyásolni?. A spanyol fogyasztóvédelmi oktatásban ennek megfelelõen négy korcsoportot különítenek el: az egészen kicsiket, az alsó, illetve a felsõ tagozatos iskolásokat és a felnõtteket. S bár minden esetben határozottan kijelölték a különbözõ életkorú iskolásoknak megtanítandó témákat, a spanyol oktatási szakemberek úgy látják: csak cross-curriculáris oktatással érhetnek el e téren eredményeket.
Néhány év múlva szinte ugyanezt, a tantárgyakon átívelõ fogyasztói ismeretekre vonatkozó gondolatot fogalmazta meg egy másik pedagógiai alapdokumentum10 is, hozzátéve azonban azt, hogy ebben a tantárgyi sokszínûségben szerepet játszik a fogyasztói kultúrának az iskola által is támogatni kívánt globalizációja, mely bizonyos értelemben nemcsak a földrajzi határokat lépi át, hanem az egy-egy országra, társadalmi csoportra jellemzõ szociokulturális összefüggéseket is.
|
|
A brit fogyasztóvédõk szervezeteinek nyomására az ottani középiskolákban, az utolsó éves tanulók számára már 1967-ben megkezdték a tudatos fogyasztásra való nevelés programját ? egyelõre egy tanárok számára összeállított segédkönyv révén. Nem sokkal azután a szakemberek úgy gondolták: sokkal korábban szükség lenne a fogyasztói ismeretek elsajátítására, ezért a következõ évben már az általános iskolák tízévesei számára is kidolgoztak egy fogyasztói ismereteket tartalmazó oktatócsomagot.
A fogyasztóvédelem fontosságának elismeréséért folytatott küzdelem világméretûvé vált. Ennek jegyében a pakisztáni Iszlámábádban 1995-ben megtartott nemzetközi konferencia fogyasztóvédelmi törvényt fogadott el, és a világ országait a benne foglaltak követésére szólította fel. Két évvel késõbb a Koreai Köztársaságban rendeztek fogyasztói fesztivált. Ott hangzott el az azóta már sokszor emlegetett fogyasztóvédelmi piramis kifejezés8, mely az idevonatkozó törvények megalkotása, valamint az önszabályozás fontossága mellett az oktatás meghatározó szerepére is felhívta a figyelmet.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete által 1985-ben megfogalmazott Fogyasztóvédelmi irányelvek között viszont már konkrét megfogalmazásban is szerepelt az embereknek ?a tájékozott és tudatos fogyasztóvá váláshoz szükséges ismeretek és a tudás elsajátításához való joga? kifejezés. A gyermekek jogairól szóló 1989. évi konvencióban pedig a jogalkotók világosan kimondták azt is, hogy minden törvényalkotói és politikai döntéshozatalban a gyermek jól felfogott érdekének az elsõ helyen kell szerepelnie,6 ennek nyomán ? az egyes tagállamokon kívül ? az Európai Unió is életbe léptetett olyan elõírásokat, amelyek sok tekintetben hatást gyakorolnak a gyerekek életére, többek között például a fogyasztóvédelem vonatkozásában.
A fogyasztók kiszolgáltatottságának felismerésében ? úgy tûnik ? az Amerikai Egyesült Államok járt az élen. Már Kennedy elnök beszélt arról a Kongresszusban, hogy a fogyasztóknak joguk van a biztonsághoz, a tájékozottsághoz, a választáshoz és ahhoz, hogy meghallgassák õket. 1968-ban aztán Amerikában létrehoztak egy fogyasztóvédelmi ismeretek terjesztésére vállalkozó szervezetet is, amely ? egyebek között ? a média különféle lehetõségeit is érdeklõdési körébe vonta az érdekvédelem feladatainak megoldása céljából.
Ennek a ? néha esztelennek látszó ? költekezésnek az is a magyarázata, hogy a látszatra oly tájékozott gyerekek meglehetõsen keveset tudnak a fogyasztás igazi világáról. 12 éves tanulók körében végzett ? szintén amerikai ? felmérésbõl3 kiderült, hogy a gyerekek 28 százaléka nem tudja, hogy a hitelkártya használata egyfajta kölcsönügylet; 40 százalék nem tudta, hogy a bankkölcsön után kamatot is kell fizetni, 34 százalék pedig nincs tisztában azzal, hogy a reklámok nem mondják el egy-egy termékrõl a lényeget, az igazságot.
A gyerek ugyanis könnyû préda: még nem ismeri pontosan saját értékeit, még nem látja pontosan a közösség normáit, de a birtokolt termékek révén felállított rangsoron már magabiztosan eligazodik. A reklámozott áruk tulajdonosaként (vagy nélkülözõjeként) tehát meg tudja határozni saját közösségi helyzetét és környezetéhez való viszonyát is; ez ? természetesen ? jó vagy rossz számára, aszerint, hogy birtokában van-e mindannak, ami akkor és ott, korosztályában és szociális közegében ?menõnek? bizonyul vagy nem.
Gyermekeink beleszülettek fogyasztói társadalmunkba.
Ha ezen már nem is tudunk változtatni, legalább kapják meg
a lehetõséget, hogy öntudatos fogyasztókká váljanak.?1
A gyerekek és a fiatalok óriási vásárlóerõt képviselnek, és a legértékesebb célpiacok egyikének számítanak. Amellett, hogy közvetlen és közvetett fogyasztók, a családon és a gyermekközösségen belül vásárlási tanácsadóként is szóhoz jutnak. Nem csoda, hogy a termelõ- és forgalmazócégek egyaránt növekvõ igyekezettel próbálkoznak meggyõzésükkel és megnyerésükkel, akár még veszélyes manipulációs eszközöket és módszereket is bevetve ?értük? ebben a csatában.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu