Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | M Imre | 1 hozzászólás
Tardi Edgár civil fogyasztóvédő pár hónapja népszavazási kezdeményezéseket indított útjára. A távhő, a gáz és az áram fogyasztástól független alapdíjait szüntette volna meg. Valós fogyasztáson alapuló valódi számlákat akart. Úgy tűnik, terve egyelőre az országos közönyön megbukott. Szerinte a távfűtés elzárhatóságára és a költségmegosztásra irányuló ÖKO-programot az államnak kellene fizetnie. Most a hulladékszállítás racionalizálásán dolgozik.
A fogyasztói alapjogok
Tardi Edgár több népszavazási kezdeményezést indított útjára
idén tavasszal. Elsőként a távhő árának a meghatározását utalta volna a
kormány hatáskörébe. Majd további kezdeményezéseivel eltörölte volna a
távhő, a gáz és az elektromos áram fogyasztástól független alapdíjait.
A tét valójában a fogyasztói alapjogok biztosítása, hiszen
Magyarországban az állampolgárok és a szolgáltatók nincsenek egy
súlycsoportban. Tardi úr a természetes fogyasztói alapjogok közé
sorolja a fogyasztás tényéről, mértékéről és minőségéről való döntés
lehetőségét, valamint a mért fogyasztás alapján történő költségviselés
érvényesülésének feltételeit. Vagyis aki nem akar fűteni, az ne fűtsön,
és ne fizessen alapdíjat; és aki fűt, az pedig csupán a valódi
költséget fizesse meg. Ráadásul a világgazdasági válság mindezeket a
fogyasztóvédelmi hiányosságokat felnagyította, hiszen több tízezer
panellakásban élő ember is elveszítette állását. Ahogy a civil
fogyasztóvédő megfogalmazza: „elfogadhatatlan, hogy a munkahelyét
elveszítő fogyasztó ne tudjon saját egyéni fogyasztásának
csökkentéséről vagy leállításáról dönteni”.
Kevés aláírás
A kezdeményezések azonban ezúttal elbuktak. Mindössze 614 aláírás gyűlt
össze a távhő árképzésének kormányzati hatáskörbe tételével
kapcsolatban. Ahogy Tardi Edgár fogalmaz: „Nem
elírás, nem 614 ezer, hanem 614! Kevés? A népszavazás kiírásához igen.
Azonban ha figyelembe vesszük, hogy egy teljesen egyéni
kezdeményezésről van szó, egyetlen forint külső támogatás nélkül, hogy
a Társasházkezelők Országos Szakmai Fórumán kívül eddig egyetlen
politikai párt, országos civil szervezet sem állt az ügy mellé,
egyetlen fogyasztóvédelmi szakmai szervezet sem támogatott bennünket, a
közszolgálati média egyetlen másodpercet sem szentelt hazánk első
fogyasztóvédelmi népszavazásának, és a ritka kivételekkel is
általánosnak mondható médiacsend miatt csak nagyon kevesen értesültek
az akcióról, akkor már más értékelés alá esik ez a szám.” A további három esetben is egyenként kb. 700 aláírás gyűlt össze.
Közönybe fulladt
A lakosság többsége nem értesült a kezdeményezésről, mert a
kereskedelmi média nem karolta fel, a közszolgálati médiumok
tevékenysége szintén kívánnivalót hagyott maga után. Tardi Edgár egy
abszurd példát is megemlített: egy hírcsatorna meghívta egy
beszélgetésre a fogyasztóvédelmi műsorába, de mire sor került volna a
dialógusra, megszűnt a műsor. További tapasztalat, hogy az emberek
ingerküszöbét csak akkor lehet átugrani, ha az adott kezdeményezés
valamelyik, nekik tetsző, politikai alakulattól érkezik. Ha valaki
semleges – fogalmaz Tardi –, az már gyanússá válik, és a várt aktivitás
elmarad. Hiányzott az a tömegszervezet, amely hatékonyan és nagy
médiafigyelmet generálva összegyűjthette volna a kellő számú aláírást.
Felemás fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelmi hatóság, a civil szakszervezetek és a
szakpolitikusok aktivitása szintén elmaradt. Tardi úr szerint az állami
szféra azért nem vett tudomást kezdeményezéséről, mert a népszavazási
kezdeményezés görbe tükröt tartott a hivatalos fogyasztóvédelem elé.
Szerinte olyan kérdésekkel foglalkoznak, többek között kereskedelmi
kérdésekkel, uniós jogharmonizációval, ami a felmérések szerint nem
érdekli az embereket. A civil szférában tevékenykedő szervezetek pedig
egyelőre még nem elég hatékonyak. Ráadásul több fogyasztóvédelmi
szakember és szakpolitikus is megfelelőnek tartja a fogyasztástól
független alapdíjakat, ezért Tardi Edgár megkérdőjelezi, hogy ők hogyan
képviselik a lakosságot. De mivel több kezdeményezése még folyamatban
van, ezért bízik abban, hogy a jövőben hatékonyabb együttműködést
tudnak megvalósítani. Most éppen a szemétszállítás racionalizálásával
foglalkozik, reményei szerint hamarosan összeállhat ez a program is.
Fizesse az állam a panelprogramot!
Tardi Edgár az őt támogató aláírók segítségét megköszönve májusban
levelet írt Bajnai Gordonnak, amelyben kifejti, hogy a válság olyan
gyors mértékben növekszik és mélyül, hogy a panel- és ÖKO-programok
csigalassúságú pályázati rendszere alkalmatlan arra, hogy valamennyi
érintett állampolgár helyzetét rövid távon megoldja. Huszárvágásként
arra szólítja fel a miniszterelnököt, hogy „az
állam a távhőszolgáltatókkal karöltve, teljes egészében vállalja magára
a távfűtés mérhetővé és elzárhatóvá tételének költségeit, és a távfűtés
elzárhatóságát és mérhetőségét valamennyi végfogyasztónak alanyi jogon
biztosítsa!”
Legyen hatósági ár!
A következő fűtési szezonra készülve pedig követeli a kormánytól, hogy „az egyedi fűtési megoldások fogyasztói költségeinél kedvezőbb központi, hatósági végfogyasztói ár képzésére kerüljön sor!”
Hiszen ha az állam asszisztálásával minden tekintetben
monopóliumhelyzet uralkodik a távhő területén, akkor az állam
biztosítson olyan jogi és pénzügyi feltételeket, hogy megérje a
lakóknak a távfűtés. A hatósági árat Tardi úr szerint az alábbi
intézkedésekkel lehetne megteremteni:
• a távhő előállítására fordított energiahordozók központi beszerzése,
• azok árának kormányzati kézbentartása,
• a hatalmas profitot bezsebelő energiaszektor nyereségéből kompenzált végfogyasztói ár képzése.
Forrás: ingatlan magazin.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!