Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Fogyasztóvédelem klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Fogyasztóvédelem klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ki és miért hagyja, hogy átverjék az embereket az ügynökök? (1. rész)
A jutalék szentesíti az eszközt?
Ágnes és kiskorú fiának története nem egyedi. Rajta kívül évente még nagyon sok ember esik áldozatul azoknak a gátlástalan, erkölcstelen és pénzhajhász üzletkötőknek, akiket olykor még az sem érdekel, ha megtévesztő érveléstechnikájukkal és hazugságaikkal tönkretesznek egy, esetleg egyszerre több életet is. Ki és miért (nem) segít ezeknek az embereknek?
Csak hitelt szeretett volna…
Nem állítjuk, hogy minden üzletkötő az alábbi történetben olvasható
viselkedésformákat követi akkor, amikor a munkáját végzi. Tisztában
vagyunk azzal, hogy nagyon sok tisztességes, a munkáját becsületesen
végző alkusz tevékenykedik a pénzügyi szférában, de a megkérdezett –
többnyire név nélkül nyilatkozó – jogászok és üzletkötők egyöntetű
véleménye az, hogy sokkal nehezebb dolguk van azoknak, akik
becsületesen próbálnak érvényesülni a havonta esedékes zárások között. Ágnest
sajnos nem egy ilyen munkaerővel hozta össze a sors, pedig ő csak
hitelt szeretett volna felvenni azért, hogy a fiának felépíthessen egy
házat. A fiának, aki hacsak valami csoda nem történik, óriási adósággal
vág neki az életnek. Csodára azért van szükség, mert a kézjegyével
hitelesített okiratot nem írhatja már felül semmilyen törvény. Az, hogy
hány igaztalan, persze ma már bizonyíthatatlan állítás vezetett addig,
hogy ezeket az iratokat aláírja a pénzügyekben járatlan asszony, már –
érdemben – senkit nem érdekel. "Nézze, nekem most nincs más választásom. Ha valaki nem segít rajtam, akkor a fiammal együtt az utcára kerülünk." – kezdi Ágnes, aki rezignáltan, indulatok nélkül osztja meg velünk nem mindennapi történetét.
Hajlék nélkül (Illusztráció)
Neubauer Rudolf
…hogy építhessen a fiának egy szép házat
Ágnes és akkor még 16 éves fia a volt férje halálát követően költözött
föl Budapestre. A fiú az édesapja után egy budapesti lakást örökölt. „Abban
maradtunk Rolanddal, hogy építünk neki Dunaújváros mellett egy szép
házat. Az örökölt lakást nem akartuk eladni, mert az Rolandé: ha felnő,
gondoltam, tegyen belátása szerint. Mivel nem állt szándékunkban
Budapesten maradni, azt beszéltük meg, hogy felveszünk egy jelzálog
alapú hitelt, és az örökölt lakást megterheljük. A lakást kiadtuk volna
albérletbe, és ebből a ház építésére felvett hitel egy részét is
törleszthettük volna. Mivel Roland még kiskorú – és én önhatalmúlag nem
rendelkezhetek az ő vagyona fölött –, a kerületi gyámhivatalból
rendeltek ki egy jogi képviselőt, aki felügyelte Roland örökségét, és
később jelen volt a hitel felvételéhez szükséges közjegyzői okirat
aláírásánál is” – folytatja Ágnes, akinek egyik ismerőse ajánlotta a szóban forgó pénzintézetet.
Esze ágában sem volt életbiztosítást kötni…
Ágnes először telefonon kereste meg a bankot, ahonnan később egy
üzletkötő személyesen kereste fel őt. Rövid egyeztetés után az ügynök
tájékoztatta Ágnest: semmi akadályát nem látja annak, hogy megkapja a
kölcsönt. Az üzletkötő aláíratott Ágnessel egy megbízási szerződést,
amelyben a felvenni kívánt összeg 0,5 százalékában határozta meg saját
jutalékát. Ágnes összesen 13,5 millió forintot vett föl, ennek
nagyjából a fele szabad felhasználású, a másik része pedig lakáscélú
hitel volt. Az üzletkötő, akivel Ágnes megkötötte a hitelről szóló
megbízási szerződést, egyetlen alkalmat leszámítva soha többet nem
jelentkezett. A bank embere továbbajánlotta Ágnest egy másik
üzletkötőnek, így a banktól érkező férfi helyét egy biztosítási ügynök,
egy hölgy vette át. Erre azért volt szükség, mert később Ágnessel két
életbiztosítással kombinált szerződést írattak alá úgy, hogy az
asszonynak esze ágában sem volt biztosítást kötni. „Erre úgy beszélte rá az üzletkötő, hogy azt állította, csak biztosítással együtt érvényes a hitel”
(ez igaz, de csak egy, nem pedig két, és főleg nem befektetéssel
kombinált biztosításra). Mivel Ágnes addigra az üzletkötő biztatására
(„nyugodtan megteheti a további lépéseket, hiszen a két beterhelt
ingatlan értéke bőven meghaladja a felvenni kívánt összeget”) már
letette az előleget a megvásárolni kívánt – egyébként felújításra
szoruló, és eredeti állapotában lakhatatlan – házra, az utasítást
követve elment a pénzintézettel együttműködésben álló biztosító
orvosához, aki az egészségi állapotára hivatkozva magasabb biztosítási
összeget állapított meg. Persze az üzletkötő ezt a kifogást is kiválóan
kezelte, azt mondta Ágnesnek: aggodalomra semmi ok, menjen el szépen
egy másik orvoshoz, és ha jobb orvosi leleteket „produkál”, akkor majd
a biztosítás összegét csökkentik, és a hitelt ennek megfelelően
átütemezik. Ágnes fel is keresett egy magánrendelőt, ahol az eredményei
láttán az orvos csak annyit fűzött hozzá a történtekhez: Ágnes
vérnyomásával semmi baj sincs, viszont egyáltalán nem csodálkozik a
korábbi leleteken: a biztosítóknak érdekük, hogy minél rosszabb
eredmény szülessen.
„Azt kérte, gyorsan írjam alá…”
„A közjegyzői okirat aláírása előtt pár héttel be kellett fizetnem
90.000 forintot. Ezt nagyon furcsának találtam, kérdeztem is a
hölgytől, miért van az, hogy még hitelt nem kaptam, és már fizetnem
kell. Azt mondta, a biztosítás miatt van rá szükség, ne aggódjak…”
– idézi fel a történteket Ágnes. A szokatlan eljárás további
fordulatokkal szolgált, de Ágnes a kiszolgáltatott helyzetében (a másik
házra már letették az előleget) nem tudott mást tenni: bízott az
üzletkötőben.
„Néhány nappal ezután, az esti órákban, a hölgy megjelent a
lakásomon, és azt állította, hogy a fia véletlenül eláztatta a
hitelemhez szükséges dokumentumaimat. Azt kérte, gyorsan írjam alá a
nyomtatványokat, különben nem kapok kölcsönt, mert reggelre le kell
adnia a papírokat” – folytatja Ágnes, aki jelezte, hogy nem
szívesen teszi ezt, hiszen gyermeke tulajdonáról van szó, és nem
szeretné, ha baj lenne.
Nem sokkal később a közjegyzői okiratot is szignózták az érintettek. „Mivel
a kiskorú gyermek tulajdonát terheltük meg a jelzáloghitellel, a
gyámhivatal kirendelt ügyvédje is jelen volt, nem talált kivetnivalót a
szerződésben. Tudtam, hogy a 100-120 ezer forint törlesztése nem fog
gondot okozni, így a jogi képviseletben és az átütemezési lehetőségben
bízva én is aláírtam a papírokat” – mondja Ágnes.
Már késő volt
A hidegzuhany az első törlesztőrészlet befizetéséről szóló csekk
megérkezéskor érte Ágnest. Mivel a hitel fele életbiztosításról szólt,
azaz az üzletkötő által ígértekkel ellentétben a 100 ezer forint
további 100 ezer forintos fizetési kötelezettséggel egészült ki. Ágnes
ekkor már hiába lobogtatta a makulátlan orvosi eredményeket, az
üzletkötő azon ígéretére hivatkozva, hogy annak alapján átdolgozzák a
biztosítás összegét. Kiderült, hogy ilyen „átütemezési” lehetőségről
még csak nem is hallottak a biztosítónál. Ágnes ekkor fogott gyanút, de
már késő volt… Az üzletkötő addigra már rengeteg pénz csalt ki a
gyermekét egyedül nevelő asszonyból. Történt ugyanis, hogy a megbízási
szerződésre hivatkozva az első alkalommal megjelenő üzletkötő közel 800
ezer forintos sikerdíjat számolt fel. A hitel elintézéséért kicsikart
összeget Ágnes kifizette, mire a jutalékáért jelentkező banki üzletkötő
arról kezdte el faggatni, hogy miért tart otthon ilyen sok pénzt. Ágnes
– aki a hitelre vásárolt ház felújítására tette félre a pénzt –
válaszán felbuzdulva befektetési lehetőségeket ajánlott az ilyen
jellegű pénzügyi kérdésekben járatlan asszonynak. „Olyan
okosan megmagyarázott mindent. Azt mondta, a pénz, amelyet ebbe a
három, euró, forint és svájci frank alapú kötvénybe befektetek, szinte
kitermeli a hitelem törlesztőrészletét. Mondtam, hogy erre a pénzre
nekem még szükségem lesz az építkezés során, de azt mondta, ne
aggódjak, bármikor hozzányúlhatok a pénzemhez, ami így legalább
biztonságban van” – állítja Ágnes. Persze ezeket a biztosításokat
már a biztosító üzletkötője intézte, akinek ismét továbbították Ágnes
ügyét.
Öt életbiztosítást sóztak rá
Aztán persze kiderült, hogy ezek 10 évre szóló lekötések, így Ágnes
kénytelen volt visszavásárolni a biztosításokat, amelyekből összesen
ötöt sózott rá a vérszemet kapó üzletkötő. A megvezetett asszony akkor
esett kétségbe igazán, amikor a kötvények visszavásárlása után
postázták neki a befektetések papírjait. Ezek közül számos dokumentumon
szerepelt az aláírása, a bökkenő csak az volt, hogy nem a saját
kézírásával. Erről Ágnes haladéktalanul értesítette a hatóságokat. A
BRFK XIII. kerületi Rendőrkapitányságának Bűnügyi Osztálya 2008.
szeptemberében értesítette a nyomozás befejezéséről, és arról, hogy az
iratokat „vádemelési javaslattal küldik meg az ügyészségnek”.
Az üzletkötő azóta nem dolgozik a cégnél, a bíróság jogerősen elítélte,
és 73 600 forint megfizetésére kötelezte. Ágnes ezután hiába ostromolta
a biztosítót azzal, hogy őt megtévesztették, átverték, és megvezették.
- Azt javasolták, ha bajom van, akkor forduljak az üzletkötőjükhöz.
Hiába mondtam, hogy nekem pont vele vannak problémáim, nem érdekelte
őket – folytatja Ágnes. Kereste a vezérigazgatót, aki azt kérte,
bővebben ismertesse a történetet. Panaszait hosszasan ecsetelte a
szolgáltatási igazgatónak címzett levélben, de erre reagálva például az
ügyfélszolgálatra irányították a bajba került asszonyt. A dunaújvárosi
ingatlan közben épült-szépült, hiszen Ágnes és fia szeretett volna
minél hamarabb visszaköltözni, de olyan szerencsétlenül alakultak a
dolgok, hogy Budapesten ragadtak. „Az
építkezést le kellett állítanom, a kötvényeket – természetesen tetemes
veszteséggel – vissza kellett vásárolnom. A gyámhivatalnál közben
megállapították, hogy a kirendelt jogi képviselő nem rendelkezik az
ügyhöz szükséges különleges szakértelemmel” – mondja Ágnes. Miközben az ügye a bürokratikus útvesztőkben parkolt, a banknál ketyegett a hitel.
„Azt sem tudtam, hogy már van hivatalos döntés az ügyemben. Azt is
csak hónapokkal később tudtam meg, hogy az üzletkötő beismerte a
bíróságon, hogy aláhamisította az aláírást” – állítja. A bank
ellenben viszonylag segítőkésznek bizonyult, felajánlották, hogy
módosítják a szerződést is biztosítás nélkülire azzal a feltétellel,
hogy Ágnes rendezi a tartozását. Ágnes azonban nem tudta, mitévő
legyen, hiszen törvényes képviselő nélkül nem tudott lépni, ahogy azt
sem tudta, mi a teendő egy ilyen helyzetben, hiszen a mégiscsak
bíróságon kötött ki az ügye… Ráadásul mivel a történet egészen 2007
nyaráig nyúlik vissza, a szövevényes ügy közben beütő pénzügyi válság
tovább nehezítette a vagyonából kiforgatott asszony és fia sorsát.
Mellék( gyengéd)szál
(A történet persze véletlenül is alakulhatott volna így, de azért
fontos adalék, hogy – ahogy azt kiderítettük – a banki üzletkötő és az
általa ajánlott biztosítói üzletkötő között nem csak a munkában volt
harmonikus a kapcsolat… Az egyik közösségi oldalon található
adatlapjukból és az ott található fényképekből világosan kiderül, hogy
élettársak. Nem mellesleg ebben a konkrét ügyben a folytatólagosan
elkövetett okirathamisításért elítélt üzletkötő – az adatlapja szerint
– még mindig „bankbiztosítással” foglalkozik.)
Folytatjuk... (ingatlanmagazin.com)
A rendszerben van a hiba, avagy a lé(t) a tét
A
Banki Hitelkárosultak Egyesülete szerint: „ami az elmúlt három évben a
bank és a biztosítás piacán, értékesítés címén történt az gyakorlatilag
– tisztelet a kivételnek – bűncselekmények sorozata.
Sok ilyen esettel találkoznak
„Ezeket a biztosítókat és pénzintézeteket ki kellene kergetni az országból” – sóhajtott fel Ágnes történetét hallgatva Barabás Gyula,
a Banki Hitelkárosultak Egyesületének szaktanácsadója, a Magyar
Hitelszövetség elnöke, hozzátéve, hogy rengeteg ilyen esettel
találkozik, és jellemzően olyankor vannak problémák, ha az üzletkötő
biztosítási ügynök is egyben. „Ami az elmúlt három évben a bank és
a biztosítás piacán, értékesítés címén történt az gyakorlatilag –
tisztelet a kivételnek – bűncselekmények sorozata. Magyarországra
adaptálták a nyugat-európai, és az amerikai értékesítési modellt, csak
éppen arról nem volt szó, hogy itt nem keresnek annyit az emberek, hogy
ilyen kockázat esetén ekkora hiteleket képtelenek fizetni, ami nem a
kockázatkezelés hibájának, hanem annak hiányára vezethető vissza. Ez a
példa is azt mutatja, hogy nem volt elég, hogy csak a banki hitel után
kapott jutalékot az üzletkötő, hanem a biztosításért is, de – az is
előfordulhat – hogy az üzletkötő még az ügyfélnek is benyújtotta a
számlát. Összemossák a termékeket, és így a biztosítási ügynök
hitelekkel, a banki üzletkötő biztosítással foglalkozik. Az csak nem
hihető, hogy egy biztosítással foglalkozó ügynök szinte csak olyan
ügyfelekkel találkozik, aki a hitelüket életbiztosítással kombinálva
kívánja felvenni. Ez így összeférhetetlen: a banki üzletkötő
foglalkozzon a hitelekkel, banki termékekkel a biztosítási ügynök a
biztosítással, az ingatlanközvetítő pedig ingatlanokkal. A kombinált
konstrukciók nem Magyarországra valók. Azon a "törvényes működésen",
ami itt folyik, változtatni kell, csak éppen azok nem szorgalmazzák ezt
a változást, akiknek ez érdeke lenne” – vonja le a konzekvenciát
Barabás Gyula, aki szerint a bank, és pénzintézet felelőssége
megkerülhetetlen, csak éppen ők ezt nem veszik figyelembe.
Barabás Gyula szerint a biztosító mögöttes felelősséggel tartozik az ügynöke munkájáért. „Hogyha
az ügynök megtévesztette – nem csak az ügyfelet, hanem ad abszurdum,
magát a biztosítót is – akkor egy önmagát valamire tartó biztosító
peren kívül kifizeti az összeget, amivel a hölgyet megkárosította, és
pert indít az üzletkötő ellen” – állítja Barabás Gyula. Sajnos azonban nem ez a jellemző hozzáállás egyik-másik biztosítónál és pénzintézetnél.
A lé(t) a tét Neubauer Rudolf
Ahol a legkisebb nem számít
„A döntéshozók szinte kitörő örömmel tájékoztatnak minket arról,
hogy a kereskedelmi bankok mellett hamarosan elterjednek az ilyen
„tescosított”, fapados bankok, amelyek nem is székhelyként, hanem
leánybankként, fióktelepként működnek az országban. Vezetőik és
alkalmazottaik külföldi érdeket képviselnek, és a szintén külföldi
profit hajszolása közben gyakorlatilag kizsákmányolják az embereket.
Ettől még nincs igaza annak a bankvezetőnek, aki az ilyen
megjegyzésekre xenofóbiát mormol, mert a nemzeti érdekek védelme akár
neki is a felelőssége lenne, használjunk nyugodtan nagy szavakat:
hazafias kötelessége!” – mondja Barabás, aki szerint nem lenne
ésszerű lépés ezeknek a vállalkozásoknak egyre nagyobb teret, és
lehetőséget biztosítani. „Minden egyes ügynöki szerződésnek
olyannak kell lennie, hogy a mögöttes felelősséget a pénzintézet
vállalja. Emellett sokkal nagyobb felelősséggel kell terhelni a
biztosítókat, mert a kontroll gyakran hiányzik. Ezek a cégek gazdasági
társaságok, viszont úgy működnek, mint egy hivatal. Elérhetetlenek,
személytelenek, ügyfélszolgálat centrikusak” – mondja Barabás
Gyula, aki szerint több mint elgondolkodtató, hogy egy pénzügyi
szolgáltató vezetője azt mondja egy ilyen reklamáló ügyfélnek, hogy
forduljon az ügyfélszolgálathoz.
„Milyen vezető az olyan, amelyik egy okirathamisítás és egyáltalán
egy panaszos megkeresés kapcsán ahelyett, hogy azonnali belső
vizsgálatot rendelne el, az ügyfélszolgálathoz irányítja a panaszos
ügyfelet?” – teszi fel a költői kérdést Barabás Gyula. Felmerül
továbbá a kérdés, hogy miért nem működött a cégnél az a mechanizmus,
amivel meg lehetett volna állapítani, hogy hamis aláírás került a
gépezetbe? Ezt miért utólag, és miért az ügyfélnek kell észrevennie, és
miért nem a cég rendszere szűri? Ehhez a feltételek és a technika ma
már adott. Ezeket a belső vizsgálatnak – amit ebben az esetben
elfelejtettek megindítani – pontosan ezekre a hiányosságokra, hibákra
kellett volna rávilágítani.
BAR-listásból pénzügyi tanácsadó
„Mára a bankok és biztosítók között kialakult versenyhelyzet azt
eredményezte, hogy a szakma nem tudja kivetni magából az ilyen
embereket, sőt tárt karokkal várja őket. Félnapos tanfolyammal nem
lehet hiteles, jól felkészül pénzügyi tanácsadó, vagy üzletkötő
valakiből. Egyes bankokhoz, biztosítókhoz erkölcsi bizonyítvány,
iskolai végzettség nélkül veszik fel az embereket, akik akár még a BAR
listán is rajta lehetnek miközben a tájékozatlan ügyfelek bíznak
bennük, mondván, mégiscsak egy banki alkalmazott áll velük szemben, de
ez nem egészen így van” – állítja a Magyar Hitelszövetség elnöke. A
szakember szerint van, ahol még erkölcsi bizonyítványt sem kérnek, így
extrém esetben az is előfordulhat, hogy egy korábban gazdasági
bűncselekményért börtönben ült személy pénzügyi tanácsadó, üzletkötő,
biztosítási ügynök legyen. „A biztosítók mindent, minket egyszerű
embereket is alárendelnek a versenynek és saját üzleti érdekeiknek.
Azok a tisztességes, felkészült ügynökök viszont, akiknél a munkájuk és
a tisztesség nem külön fogalom, nem csak szégyenkeznek és szabadkoznak
ilyen hírek hallatán, de végtelenül fel is vannak háborodva hogy ezek
az esetek már több éve előfordulhatnak. És akkor csak a szerződéssel
rendelkező ügynökökről beszéltünk, de ne higgye senki, hogy szerződés
nélkül nem lehetett ezt a tevékenységet folytatni” – figyelmeztet Barabás Gyula
Mit mond a pénzintézet?
A pénzintézettől – a hatályos adatvédelmi, bank-, valamint üzleti
titoktartásra vonatkozó jogszabályokra hivatkozva – csak
általánosságokat tartalmazó, és a konkrét kérdést nem érdemben érintő
válaszokat kaptunk. Kíváncsiak lettünk volna arra, hogy az első
üzletkötő milyen minőségben kereste fel Ágnest, hogy szerintük ki felel
az ügynökök munkájáért, hogy a nevükben eljáró üzletkötő szabályosan
gombolt-e le közel 800 ezer forintot az ügyfelükről, valamint látnak-e
esélyt arra, hogy elálljanak követelésüktől. Megkérdeztük, hogy esetleg
enyhítő körülménynek számít-e, hogy az ügyletet intéző, a biztosítótól
érkező üzletkötőt okirat-hamisításért (nevezetesen Ágnes aláírásának
hamisításáért) jogerősen elítélték, pénzbírsággal sújtották. Nos,
ezekre a kérdésekre nem kaptunk választ, viszont az megtudtuk, hogy a
szóban forgó „UCB
Ingatlanhitel Zrt. működésében teljes mértékben igyekszik megfelelni a
felelős és etikus hitelezés alapelvének, ezért minden ügyfelük, (…) a
szerződés aláírását megelőzően, mind írásban, mind szóban részletes
tájékoztatást kap azokról a kockázatokról, amelyek a kölcsön felvételét
követően érinthetik”.
A levélből kiderül továbbá, hogy „a pénzügyi közvetítőkkel
történő együttműködés során igyekeznek preventív módon eljárni, ezért
amennyiben bármelyik értékesítési partnerük tisztességtelen üzleti
magatartást tanúsít, vagy tisztességtelen üzletmenet folytat, arra
együttműködési megállapodás felmondással és partnerkörből történő
azonnal kizárással reagálnak”.
„Mi az ügyfél által aláírt kölcsönigénylő lapon szereplő paraméterek szerint igyekszünk az ügyfél által támasztott termékigényt kiszolgálni. Minden olyan helyzetben, amelyben bármely ügyfelünk fizetési nehézséget jelez felénk, vagy mi az ügyfél jelzésétől függetlenül fizetési nehézségeket tapasztalunk, eljárásrendünk első lépése az ügyféllel történő egyeztetés, majd megoldáskeresés a kialakult helyzet kezelésére” – válaszolta Lajtai Attila, az UCB Ingatlanhitel Zrt. Direkt értékesítési és marketing vezetője, aki kérdéseinkre küldött válaszlevelében hangsúlyozta: a jelzálogkölcsön fedezetéül felkínált ingatlanon történő végrehajtás csak és kizárólag abban az esetben indul el, ha az ügyfél semmilyen együttműködési szándékot nem tanúsít a visszafizetésére vonatkozóan, illetve ha az általunk felkínált megoldási alternatívák egyikét sem tartják elfogadhatónak, vagy azokat elfogadva a későbbiekben ezen megállapodásokat nem tartják be
A biztosító álláspontja
Az Aviva Életbiztosító levélben eljuttatott hivatalos állásfoglalása
szerint a konkrét biztosítási szerződés(ek)re vonatkozóan a Biztosítási
Törvény rendelkezése szerint nem adhat tájékoztatást, tekintettel arra,
hogy egy élő szerződésről, és egy jelenleg is folyamatban lévő ügyről
van szó. (A Bit 153. §-a szerint “biztosítási titok minden olyan –
államtitoknak nem minősülő – a biztosító, a biztosításközvetítő, a
biztosítás szaktanácsadó rendelkezésére álló adat, amely a biztosító, a
biztosításközvetítő, a biztosítás szaktanácsadó egyes ügyfeleinek
(ideértve a károsultat is) személyi körülményeire, vagyoni helyzetére,
illetve gazdálkodására vagy a biztosítóval kötött szerződéseire
vonatkozik.”)
A konkrét üggyel kapcsolatban az Aviva Életbiztosító ennek
következtében nyilatkozat helyett, egy írásos közleményben ismertette
hivatalos álláspontját: „az
ügyfél aláírásával elismeri, hogy a biztosításközvetítő őt teljes
körűen tájékoztatta a termék tulajdonságairól, a kapott írásos
tájékoztatókat áttanulmányozta, és a benne foglaltakat tudomásul vette” – reagál a konkrét ügyet feszegető kérdésünkre a biztosító.
Azt mi sem vitatjuk, hogy Ágnes valóban aláírta a papírokat, ám minket
nem ez a tény, hanem az aláírások megszerzésének a módja foglalkoztat.
Konkrétan az, hogy az érdekli-e a biztosítót, ha az üzletkötő becstelen
módszerekkel jutott hozzá az aláírásokhoz, mert vélhetően hazudott,
csalt, hamisított. „Természetesen
amennyiben minden kétséget kizáróan bizonyítást nyer, hogy ilyen eset
történik, a biztosító megteszi a szükséges lépéseket” – olvasható a
biztosító levelében. Ebből a – konkrét üggyel kapcsolatos információkat
teljes egészében mellőző – közleményből kiderül továbbá, hogy az ügyfél
az üzletkötőtől írásban megkap minden olyan dokumentumot, amely az
adott biztosítási termékhez kapcsolódik.
De vajon feltételezhetjük-e minden egyes honfitársunkról, hogy jártas annyira a pénzügyekben, hogy megértse: „a
vagyonkezelő célja a diverzifikáció révén az egyedi
részvénybefektetések vagy részvényalapok kockázatánál kisebb kockázat
mellett, közép és hosszútávon a magas értéknövekedés biztosítása”. Elvárható-e végzettségtől és iskolázottságtól függetlenül minden állampolgártól, hogy megértse: „az
Europartners Multi Investment Fund Netherland Index Plus a holland
tőzsdei indexhez képest aktívan kezelt, a KBC Multi Track Netherlands
Fund, a holland tőzsdei indexet követő, passzívan kezelt alap, a KBC
Multi Track High Divindend Netherlands pedig a holland tőzsdén szereplő
magas osztalékot fizető vállalatainak részvényeit vásároló alap”.
(részlet az Aviva Életbiztosató, Euró alapú befektetésekhez kötött
életbiztosításának feltételeiről című tájékoztatófüzetéből).
Felvetésünkre miszerint – a biztosító célcsoportjába azért nem csak
pénzügyi szakemberek, és közgazdászok tartoznak – nem biztos, hogy
szerencsés mindenkiről azt feltételezni, hogy elég jártas a
pénzügyekben ahhoz, hogy egy ilyen típusú szöveget megértsen –
diplomatikus, szintén az általános gyakorlatot bemutató választ kapunk:
„Az üzletkötést egy részletes igényfelmérés előzi meg, amelynek
célja, hogy az üzletkötő az ügyfél igényeinek leginkább megfelelő
biztosítást ajánlja. Ez közös érdek: az üzletkötő jutalékát csakis
akkor kapja meg 100%-ban, ha az ügyfél az általa kötött szerződést 3
éven belül nem szünteti meg – minden egyéb esetben jutalék visszaírás
történik, azaz az üzletkötőnek is az a célja, hogy az ügyfél igényeinek
és lehetőségeinek leginkább megfelelő konstrukciót ajánlja, a hosszú
távú megelégedettség és rendszeres díjfizetés érdekében”.
Csakhogy a biztosító ettől közvetlenül még nem károsul. Ellentétben az
üzletkötővel, és az ügyféllel. Rendben van, hogy a bebukott befektetés,
vagy biztosítás után visszaírják az üzletkötő jutalékát, de attól –
ahogy ez Ágnessel is történt – még „benne van a pakliban” hogy jelentős
kár éri az ügyfelet.
Nesze semmi…
De nem csak a pénzügyi jártasság, hanem az anyagi lehetőségek
feltérképezése sem szempont. Nevezetesen az, hogy egy gyermekét egyedül
nevelő nő megengedhet-e magának négy befektetéssel kombinált
életbiztosítást, szintén nem a biztosító problémája.
Ennek oka, hogy a biztosítási ajánlatot a termék tulajdonságainak és
feltételeinek ismeretében (?) az ügyfél teszi a biztosító felé, egy
formanyomtatvány kitöltésével, amely az üzletkötő közvetítésével jut el
a biztosítóhoz. A biztosító az ajánlat, és a kapcsolódó egészségi
nyilatkozat alapján kockázat-elbírálást végez, amelynek eredményeként
állapítja meg az ügyfél által fizetendő díjat és állítja ki a
biztosítási kötvényt. A biztosítási kötvényt egy üdvözlő levél
kíséretében a biztosító postán küldi el az ügyfélnek, akinek - a 2003.
évi LX. törvény alapján - 30 nap áll rendelkezésére, hogy -
hitelfedezeti vagy hat hónapnál rövidebb tartamú életbiztosítás
kivételével - elálljon a szerződéstől, ha mégsem kívánja megkötni a
biztosítást.
És, hogy mi a biztosító gyakorlata akkor, ha hasonló – az üzletkötő
korrektségét megkérdőjelező – panasszal keresi fel őket egy ügyfél?
„Az Aviva Biztosító a beérkezett panaszokat minden esetben rögzíti,
majd kivizsgálja, a panasz kezelését pedig a minőségbiztosítási csoport
ellenőrzi” – olvasható a hivatalos válaszban, amelyből nem derül
ki, hogy jelenleg éppen hol tart a történet, és hogy erre mennyi időt
szánnak az Avivánál. Hiszen nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az
első panaszos levelet jóval több, mint egy éve küldte el Ágnes a
biztosítónak. Az okirat-hamisítási üggyel kapcsolatban a biztosítónak –
leszámítva, hogy ismeretlen tettes által elkövetett
magánokirat-hamisítás vétségének alapos gyanúja ügyében megkereste őket
az illetékes kapitányság – nincs információja arról, hogy milyen
eredménnyel zárult a nyomozás, illetve hogy mely ügyhöz kapcsolódóan
született ítélet. A hamisításért azóta jogerősen elítélt üzletkötő,
úgynevezett függő biztosításközvetítőként megbízási szerződéses
jogviszonyban állt az Aviva Életbiztosító Zrt-vel. A biztosító
levelében állítja „a biztosító a vele szerződésben álló a függő biztosításközvetítők által elkövetett esetleges hibáért felelősséget vállal”. Arra már nem tér ki a levél, hogy ez a felelősségvállalás miben nyilvánul meg.
Ha a biztosítónak nem is, Ágnesnek mindenképp sürgős lenne, hogy minél
előbb pont kerüljön az ügy végére, hiszen mindkét ingatlant el kell
adniuk. Gyermekének és neki – a mostani helyzetben – fillérekért kell
megválnia minden ingóságuktól, azért, hogy vissza tudják fizetni a
pénzintézet által követelt 19 millió forintot. Pedig csak egy szép
házat szeretett volna építeni a fiának…
Mostanában az ingatlanmaffia egyébként olyan trükkökkel él, hogy befektetőknek szeretnének ingatlanokat és 90%-ban biztosan megveszik az ingatlant, ám fel kell értékeltetni a lakást előtte. A szerződésen csak a felértékelés vállalása szerepel a megvétel nem, így jutnak ingatlanonként 70-80,000 forinthoz. természetesen az ingatlant sosem vásárolják meg.
Forrás: Ingatlanmagazin.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Mikaels